Deport Avukatı - Yabancılar Hukuku

Profesyonel
Hizmet Alın

Profesyonel deport avukatı ile sonuç odaklı çözümler üretiyoruz.

Ücretsiz Bilgi Alın

Yabancılar hukuku ve deport kararı ile ilgili hemen arayın aklınıza takılanları bize sorun.
0507 819 95 45

SINIR DIŞI ETME DEPORT KARARI NEDİR?

Sınır Dışı Etme (Deport ) Kararının alınması ve uygulanmasına ilişkin düzenlemeler 6458 Numaralı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nda düzenleme altına alınmıştır. Söz konusu kanunun 52 ve devamındaki maddelerde konuya ilişkin ayrıntılı düzenlemelere verilmiştir. Buna gibi bazı durumlarda Yabancılar, sınır dışı etme kararıyla, kendi ülkesine veya gönderileceği ülkeye ya da üçüncü bir ülkeye sınır dışı edilebilir. Sınır dışı etme kararı, Göç İdaresi Genel Müdürlüğün talimatı üzerine veya resen şahsın bulunduğu ilin valiliğince alınır. Sınır dışı etme kararı da devletler ülke güvenliklerini ve kamu düzenlerini korumaya çalışmakta ve bazı davranış ve ihlallerde bulunarak bu düzeni bozan yabancıları ülkeden çıkarmaktadır.

SINIR DIŞI ETME(DEPORT) KARARI KİMLER HAKKINDA ALINABİLİR ?

Sınır dışı edilme sebepleri nelerdir ?

6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun 54. Maddesinde hangi sebeplere dayalı olarak ve hangi hallerde yabancı bir kimse hakkında Sınır Dışı Etme Kararı alınabileceği düzenlenmiştir. Buna duruma göre;

  • 5237 sayılı Kanunun 59 uncu maddesi kapsamında sınır dışı edilmesi gerektiği değerlendirilenler ,
  • Terör örgütü üyesi, yöneticisi, destekleyeni veya kendi çıkarları amaçlı suç örgütü üyesi,  destekleyicisi veya yöneticisi olanlar ,
  • Türkiye’ye giriş, vize ve ikamet izinleri için yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve sahte belge kullananlar,
  • Türkiye’de bulunduğu süre zarfında geçimini meşru olmayan yollardan sağlayanlar,
  • Kamu düzeni veya kamu güvenliği ya da kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar,
  • Vize veya vize muafiyeti süresini on günden fazla aşanlar veya vizesi iptal edilenler,
  • İkamet izinleri iptal edilenler,
  • İkamet izni bulunup da süresinin sona ermesinden itibaren kabul edilebilir gerekçesi olmadan ikamet izni süresini on günden fazla ihlal edenler,
  • Çalışma izni olmadan çalıştığı tespit edilenler,
  • Türkiye sınırlarına yasal giriş veya Türkiye’den yasal çıkış hükümlerini ihlal edenler ya da bu hükümleri ihlale teşebbüs edenler,
  • Hakkında Ülkeye giriş yasağı bulunmasına rağmen Türkiye sınırlarına girdiği tespit edilenler,
  • Uluslararası koruma başvurusu reddedilen, uluslararası korumadan hariçte tutulan, başvurusu kabul edilemez olarak değerlendirilen, başvurusunu geri çeken, başvurusu geri çekilmiş sayılan, uluslararası koruma statüleri sona eren veya iptal edilenlerden haklarında verilen son karardan sonra bu Kanunun diğer hükümlerine göre Türkiye’de kalma hakkı bulunmayanlar,
  • İkamet izni uzatma başvuruları reddedilenlerden, on gün içinde Türkiye’den çıkış yapmayanlar,
  • Uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından terör örgütleriyle ilişkili olduğu değerlendirilenler.
deport avuaktı

KİMLER HAKKINDA SINIR DIŞI ETME KARARI ALINAMAZ?

YUUK’nun 55. Maddesinde bulunan Sınır Dışı Etme Kararı alınamayacak kişiler düzenlenmiştir. Buna göre 54. Maddeye göre sınır dışı edilmesi gereken kişi kapsamında olsalar dahi aşağıdaki yabancılar için sınır dışı etme hükmü alınmaz;

  • Sınır dışı edileceği ülkede ölüm cezasına, işkenceye, insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı konusunda ciddi emare bulunanlar
  • Ciddi sağlık sorunları, yaş ve hamilelik durumu nedeniyle seyahat etmesi riskli görülenler
  • Hayati tehlike arz eden hastalıkları için tedavisi devam etmekte iken sınır dışı edileceği ülkede tedavi imkânı bulunmayanlar
  • Mağdur destek sürecinden yararlanmakta olan insan ticareti mağdurları
  • Tedavileri tamamlanıncaya kadar, psikolojik, fiziksel veya cinsel şiddet mağdurları

Haklarında Sınır Dışı Etme Kararı için alınan yurt dışı uyruklu kişilerin YUKK’un 55. Madde kapsamına girip girmediğine ilişkin değerlendirme her hakkında Sınır Dışı Etme Kararı alınan yurt dışı uyruklu kişi için ayrı ayrı yapılmaktadır. Sınır Dışı Etme Kararı kişilerden, belli bir adreste sabit ikamet etmeleri, istenilen usul, şekil ve sürelerde de ilgili birimlere bildirimde bulunmaları istenebilir.

SINIR DIŞI ETME (DEPORT) KARARI

Yabancılar hakkında Sınır Dışı Etme Kararı yukarıda da açıklamış olduğumuz üzere Göç İdaresi Genel Müdürlüğünün talimatı üzerine veya re’sen Valiliklerce alınmaktadır.

Karar, gerekçeleriyle birlikte hakkında Sınır Dışı Etme Kararı verilen yabancı milletli kişiye veya yasal olarak atanmış temsilcisine ya da vekiline/avukatına tebliğ edilir. Sınır dışı sonucu çıkan yabancı uyruklu kişi, bir vekil tarafından temsil edilmiyorsa kendisi veya yasal temsilcisi kanunen verilen Sınır Dışı Etme kararının sonucu, yapılabilecek itirazın usulleri ve süreçleri hakkında bilgilendirilir.

TÜRKİYEYİ TERKE DAVET NEDİR ?

Hakkında Sınır Dışı Edilme Kararı verilen yabancı uyruklu kişinin pasaportuna söz konusu sınır dışı etme yargısı işlenmekte ve işbu karar bundan sonra yapacağı yolculuklarda ve bir takım adli işlemlerde karşına çıkarak sorun oluşturabilecek ağır bir karardır. Bu sebeple söz konusu kararın hususi pasaporta işlenmemesi için yabancı ülke vatandaşı Sınır Dışı Etme Kararını İptali için yargı yoluna başvurabileceği gibi daha kısa bir çözüm yolu olan Terke Çağırma prosedürünü  işletmek suretiyle kararın Pasaportuna işlenmesini engelleyebilmekte ve Geri Gönderme Merkezine gitmeden ülkeden ayrışabilmektedir.

Hakkında Sınır Dışı Etme Kararı Alınan yurt dışı uyruklu kişilere, sınır dışı etme kararında açıkça belirtilmek kaydıyla, Türkiye’den çıkmaları için on beş günden az olmamak üzere otuz güne kadar süre verilir.

Türkiye’den tebliğ için süre tanınan yabancı uyruklu kişilere, herhangi bir harca tabi olmayan “Çıkış İzin Belgesi” isimli evrak verilir.
Türkiye’den çıkışa davet edilenlerden, süresi içinde ülkeyi terk edenler için yeniden Türkiye’ye giriş yasağı kararı alınmayabilir. Süresi içinde Türkiye’yi terk etmeyen yabancılar, idari gözlemleme altına alınmaktadırlar.

YUUK’un 56. Maddesine göre Aşağıdaki kişiler Türkiye’yi terke davet edilmez ve kendilerine yukarıda bahsi geçen süre tanınmaz.

  • Kaçma ve kaybolma riski bulunanlara,
  • Yasal giriş veya yasal çıkış kurallarını ihlal edenlere,
  • Sahte belge kullananlara,
  • Asılsız belgelerle ikamet izni almaya çalışanlara veya aldığı tespit edilenlere,
  • Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlara bu süre tanınmaz.

İDARİ GÖZETİM KARARI NEDİR?

YUUK’un 54 üncü madde kapsamındaki yabancılar, kolluk tarafından yakalanmaları hâlinde, haklarında İdari Gözetim Kararı verilmek üzere derhâl ilgili Valiliğe bildirilir. Yabancı uyruklu kişilerden, sınır dışı edilme kararı alınması gerekenler hakkında, sınır dışı kararı yetkili Valilik tarafından alınır. Yapılacak değerlendirme ve alınacak kararın süresi 48 saati geçemez.

Kişi için Sınır Dışı sonucu alınan yabancılardan Terke çağrı İçin süre tanınamayacak olanlar (YUKK 56. Madde kapsamındaki kişiler) ile bu süre tanınmasına rağmen ülkeden gitmeyenler hakkında Valilik tarafından İdari Gözetleme Kararı alınır.

YUUK m. 57’de hakkında İdari Gözetim Kararı alınacak yabancılar düzenlenme altına alınmış olup;

  • Kaçma ve kaybolma riski bulunan,
  • Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden,
  • Sahte ya da asılsız belge kullananlar,
  • Kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan,
  • Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında valilik tarafından idari gözlemleme kararı alınır.

Hakkında idari gözetim kararı verilen yabancılar Geri Gönderme Merkezilerinde tutulurlar. Geri Gönderme Merkezlerinin idare edilmesi ve işleyişi T.C İçişleri Bakanlığına aittir. Geri gönderme merkezlerindeki, yabancı uyruklu kişiler hakkındaki idari izleme süresi altı ayı geçemez. Ancak ilgili süre, sınır dışı etme işlemlerine yabancı uyruklu kişinin iş birliği yapmaması veya ülkesiyle ilgili doğru bilgi ya da belgeleri vermemesi nedeniyle tamamlanamaz ise, en fazla altı ay daha uzatılabilir.

Yabancı uyruklu kişiler hakkında verilen İdari Gözetimin devamında zorunluluk olup olmadığı, yetkili Valilik tarafından aylık olarak düzenli bir şekilde değerlendirilir. Gerek görüldüğünde, otuz günlük süre beklenilmez. İdari gözetiminin devamında zorunluluk  olmadığı değerlendirilen yabancı uyruklu kişiler derhal Bakanlığa bildirilir. Bakanlığın uygun görmesi halinde yabancı milletli kişi hakkındaki İdari İzlenim kararı kaldırılır.

İdari Gözetime Alternatif Yükümlülükler:

YUUK M. 57’de belirtilen hallerde yabancının durumu değerlendirilerek ölçülülük ve orantılılık ilkesi çerçevesinde İdari Gözetim altına alınma yerine alternatif yükümlülükler getirilebilir. Yine İdari gözetimin devamında zaruret görülmeyen yabancılar için de idari gözetim derhâl sonlandırılarak bu mesuliyetleri getirilebilir.

İdari Gözetim Kararına Alternatif Yükümlülükler YUKK ‘un 57/A maddesinde düzenlenmiştir. Bunlar;

  • Belirli adreste ikamet etme
  • Bildirimde bulunma
  • Aile temelli geri dönüş
  • Geri dönüş danışmanlığı
  • Kamu yararına hizmetlerde gönüllülük esasıyla görev alma
  • Teminat
  • Elektronik izleme

Yabancı idari gözetime alternatif yükümlülüklerden bir veya bir kaçının getirilmesi durumunda, bu süre 24 ayı geçemez. İdari Gözetim Kararına alternatif tedbirlere uymayan yabancı milletli kişiler,  idari gözetim altına alınabilir.

GÖNÜLLÜ GERİ DÖNÜŞ NEDİR?

Sınır dışı etme kararı alınmış ve menşe ülkesine gönüllü olarak geri dönmek isteyen düzensiz göçmenlerden Genel Müdürlüğün uygun gördüğü kişilere ayni veya nakdi destek sağlanabilir. Düzensiz göçmenlerin gönüllü geri dönüşlerine ilişkin çalışmalar uluslararası kuruluşlar, kamu kurum ve kuruluşları ve sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği halinde yürütülebilir.

KARARALARA KARŞI BAŞVURALABİLECEK YARGI YOLLARI

Sınır Dışı Etme Deport Kararına İptal Başvurusu:

Yabancı veya yasal temsilcisine ya da avukatı, sınır dışı etme kararına karşı, kararın tebliğinden itibaren yedi gün içinde İdare Mahkemesine başvurup, idari işlemin iptali istemli bir dava açabilir. İdari Mahkemeye başvuran yabancı milletli kişi, sınır dışı etme kararını veren kuruma da başvurusunu bildirir.  İdare Mahkemesine yapılan başvurular en geç 15 gün içinde sonuçlandırılır. Mahkemenin bu konuda vermiş olduğu karar kesindir. Yabancı milletli kişinin rızası saklı kalmak kaydıyla, dava açma süresi içinde veya yargı yoluna başvurulması hâlinde yargılama sonuçlanıncaya kadar yabancı sınır dışı edilmez.

Ancak aşağıdaki durumlarda dava süresi ve yargılamanın sonuçlanması beklenmeden yabancı milletli kişinin sınır dışı edilmesi mümkündür:

  • Terör örgütü yöneticisi, destekleyicisi, üyesi ve çıkar hedefli suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar
  • Kamu düzeni ve kamu sağlığı ya da kamu güvenliği açısından tehdit oluşturanlar
  • Uluslararası kuruluş ve kurumlar tarafından tanımlanan terör teşkilatlarıyla bağlantısı olduğu değerlendirilir.

İdari Gözetim Kararına İtiraz :

İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisine ya da avukatı, idari gözetim kararına karşı Sulh Ceza Hakimliklerine başvurabilirler. Ancak yapılan başvuru İdari Gözetimi durdurmaz. İdari Gözetim Kararına İtiraz Dilekçesinin idareye verilmesi hâlinde, dilekçe derhal yetkili Sulh Ceza Hâkimliğine ulaştırılır. Sulh Ceza Hakimi incelemeyi en geç 5 gün içerisinde sonuçlandırır. Sulh Ceza Hakiminin vereceği  karar kesindir. İdari gözetim altına alınan yabancı uyruklu kişi veya yasal temsilcisine ya da vekili / avukatı, idari gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya değiştiği iddiasıyla yeniden Sulh Ceza Hakimliğine başvurabilir.

GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME :

Sınır Dışı Etme Kararının İptali için başvuru merci İdare Mahkemesine başvurularak gerçekleşir. Sınır dışı etme kararı, idari işlem mahiyetinde olduğundan bu işlemin iptali talebiyle açılan davalarda idare mahkemeleri görevlidir. Yetkili idare mahkemesi ise sınır dışı etme kararı veren valiliğin bulunduğu ildeki idare mahkemesidir

İdari Gözetim Kararının Kaldırılması için ise incelemeyi yapacak olan görevli merci Sulh Ceza hukuku Hakimidir. Yetkili Sulh Mahkeme Ceza Mahkeme Hakimi ise İdari Gözetim sonucunu veren Valiliğin bulunduğu ildeki Sulh Ceza hukuku Hakimidir.

Sınır dışı etme ve idari gözetim kararına karşı başvurulabilecek olan yargı yolları farklı olup, her iki karara karşı yapılmış olan başvuruların değerlendirilmesi farklı mahkemeler tarafından birbirinden bağımsız olarak yürütülür. Bu nedenle deport kararına karşı yargı yoluna başvurmak yeterli olmayıp, sınır dışı kararı İdare Mahkemesi tarafından iptal edilmiş olsa dahi, idari gözetimin sonlandırılması amacıyla ayrıca idari gözlem kararına karşı da Sulh Ceza hukuku Mahkemesi Hakimliğine, ilgili idari gözlemleme kararına itiraz edilmesi de gerekmektedir. Çok detay ve usuli şartlar içeren bu konularda hak kaybına uğramamak, süresel konuda sıkıntı yaşamamak adına bu konularda uzman bir avukattan hukuki yardım alınması gerekmektedir.

Sıkça sorulan sorular veya merak ettiğiniz sorular için blog yazılarımızı ziyaret edin.

Tuzla hukuk bürosu olarak, tuzla avukat hizmetlerimiz için tuzla avukat telefonları numaralarımız ile bizimle iletişime geçin